Als jouw merk eenmaal is ingeschreven is het van belang om tegen misbruik van uw merknaam of -logo op te treden. Dat kan door in actie te komen wanneer je ontdekt dat er inbreuk op jouw naam of logo plaatsvindt.

Een van de manieren om een mogelijke inbreuk in een vroeg stadium te ontdekken, is voortdurend op de hoogte te blijven van nieuwe inschrijvingen in het merkenregister.

 

Drie manieren om jouw merk te bewaken: 

1. Je zoekt zelf in het register.

Deze optie kost veel tijd omdat je alles zelfstandig moet zoeken.

2. Je neem een abonnement bij Boip op latere merken (tarieven kunnen per jaar verschillen)

Je krijgt dan een elektronische rapportage van alle later indentieke of overeenstemmende merken. Hierbij moet je wel nog steeds zelfstandig alle nieuwe merken doorspitsen om te kijken of zij inbreuk doen op jouw merk. Deze optie kost daardoor nog steeds veel tijd. 

3. Je geeft een merkengemachtigde of een in intellectueel eigendom gespecialiseerde advocaat of jurist de opdracht uw belang in de gaten te houden.

Zo biedt doorKees de merkregistratie bewakingsservice aan voor maar 29,95 per maand (excl. btw). DoorKees beoordeelt bij een signalering of een merkaanvraag wel of geen inbreuk maakt op jouw merkrecht. 

 

De oppositieprocedure (bezwaarperiode) starten 

Bij de ontdekking van een conflicterend merk kun je een oppositieprocedure starten bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom. Wordt jouw merk misbruikt, dan kun je met jouw inschrijving naar de rechter stappen.

Natuurlijk is het deponeren door een ander van een overeenstemmend merk niet de enige vorm van inbreuk. De meeste conflicten hebben betrekking op gebruik van een merk door een andere partij in de markt. Daarvoor kun je bij de rechter een verbod op het gebruik van het inbreukmakende merk vorderen. Eventueel met inbeslagname van goederen, een schadevergoeding en zelfs afdracht van de winst (bij moedwillige inbreuk). Het is aan te raden dat je je hierbij laat adviseren door een jurist of advocaat. 

Verder is het belangrijk om daadwerkelijk jouw merk te gebruiken. Als je dit langer dan vijf jaar niet doet, kan het gebeuren dat jouw merk vervallen wordt verklaard. Bovendien moet je de gegevens in het register up-to-date houden door bijvoorbeeld de naam of adresgegevens van jouw onderneming te wijzigen indien nodig.