Wkkgz ondersteuning voor fysiotherapeuten

Op 1 januari 2016 is de “Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg” ingegaan, ook wel de “Wkkgz” genoemd. Deze wet vervangt de wetten “Kwaliteitswet Zorginstellingen” de “Wet klachtrecht cliënten zorgsector”.
Bij deze dienst kun je onbeperkt contact met ons opnemen met juridische vragen die je tegenkomst in jouw praktijk. het gaat hierbij om de directe beantwoording van korte juridische vragen per e-mail, chat of per telefoon.
Wat is de Wkkgz?
In de Wkkgz is vastgelegd wat goede zorgen inhoudt en welke stappen ondernomen moeten worden wanneer iemand een klacht heeft over de zorg. De overheid geeft aan dat het doel van de Wkggz is : "Openheid over klachten en ongewenste gebeurtenisssen en ervan leren. Om zo gezamelijk de zorg te verbeteren."
Wat moet je als fysiotherapeut allemaal regelen?
Dit hangt ervan af hoe jou werkwijze is. De verschillende opties zijn:
-
Optie A Heb je jouw eigen patienten en werk je direct in opdracht van jouw patiënten? Dan moet je zelf zorgen dat je aan alle eisen van de Wkkgz voldoet.
-
Optie B Werk je in opdracht van één of meer zorgaanbieders en werk je dus niet direct in opdracht van jouw patienten? Dit is de situatie als je als ZZP'er bij een fysiotherapiepraktijk wordt ingehuurt. Dan moet je in een overeenkomst tussen jouw opdrachtgever en jezelf regelen hoe zowel jij als jouw opdrachtgever aan de eisen van de Wkkgz voldoen.
Val jij onder Optie A? Dit is wat je geregeld moet hebben:
STAP 1
Leg een interne procedure vast zodat medewerkers een eventuele klachten kunnen melden.
STAP 2
Controleer een zorgverlener voordat je een nieuwe samenwerking aangaat. Let er vooral op dat iedere zorgverlener een Verklaring Omtrent het Gedrag moet kunnen tonen.
STAP 3
Leg een interne procedure aan waarin staat opgenomen hoe je omgaat met de nieuw geïntroduceerde meldplicht bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd.
STAP 4
Leg de interne procedures vast met betrekking tot de extra informatieplcht die je als zorgaanbieder ten opzichte van jouw patiënten hebt.
STAP 5
Stel een klachtenfunctionaris aan.
STAP 6
Sluit jou praktijk aan bij een erkende geschilleninstantie
STAP 7
Sluit een overeenkomst met alle zorgaanbieder die voor jou werken.
STAP 8
Zorg dat je in het bezit bent van een VOG die niet ouder is dan 3 jaar.
Wil je dit allemaal niet zelf hoeven regelen? Kijk dan verder op deze pagina naar de Pakket A.
Val jij onder Optie B? Dit is wat je geregeld moet hebben:
STAP 1
Sluit een overeenkomst met jouw opdrachtgever. In deze overeenkomst staan de normen waaraan zowel jouw opdrachtgever als jij moeten voldoen. Zo kunnen jullie beide instaan voor de kwaliteit van de zorg en een goede afhandelijng van eventuele klachten.
Wil je dit niet zelf hoeven te regelen? Kijk dan verder op deze pagina naar de Pakket B.
Onze pakketten
DoorKees biedt een volledig op maat gemaakt pakket aan fysiotherapeuten om aan de Wkkgz te voldoen met veel voordelen:
- Een risicoanalyse waarin vastgelegd wordt welke specifieke stappen je moet nemen;
- Hulp bij het opstellen en implementeren van de benodigde interne procedures;
- Hulp bij het sluiten van de benodigde overeenkomsten met andere zorgverleners;
- De mogelijkheid om doorKees als extern klachtenfunctionaris aan te laten stellen;
- Professionals die verstand hebben van jouw praktijk als fysiotherapeut.
Pakket A |
Pakket B |
|
Inhoud
|
Inhoud
|
|
Prijs Een vaste prijs van € 300.00 excl. BTW |
Prijs Een vaste prijs van € 150.00 excl. BTW |
Andere producten
Één Wkkgz overeenkomst |
Risicoanalyse |
|
Wanneer je slechts een Wkkgz-overeenkomst nodig hebt dan kan dit natuurlijk ook. Dit kan voor een vaste prijs van € 50.00 excl. BTW | Wil je alleen een risico analyse laten uitvoeren zodat je weet welke risico's jouw praktijk loopt. Dit kan voor een vaste prijs van € 50.00 excl. BTW |
Veel gestelde vragen
De Wkkgz geldt voor alle zorgaanbieders. Fysiotherapeuten vallen hier ook onder, zowel in loondienst als ZZP’ers.
Patiënten kunnen met hun klachten (kosteloos) terecht bij een klachtenfunctionaris van de zorgaanbieder. Vaak is een gesprek tussen partijen al voldoende. Wanneer dit niet werkt, dan biedt de Wkkgz een laagdrempelig alternatief: de onafhankelijke geschilleninstantie. Die doet een uitspraak waar beide partijen zich aan moeten houden. De geschilleninstantie kan ook een schadevergoeding toekennen. De meldplicht voor zorgaanbieders is geïntroduceerd: alle zorgaanbieders moeten belangrijke zaken melden aan de overheid (Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd). Het gaat hierbij bijvoorbeeld om geweldsincidenten in de relatie met de patiënt maar ook het disfunctioneren van een zorgverlener. Het recht op informatie: de patiënt heeft recht op veel meer informatie dan voorheen. Zo moet bijvoorbeeld aan de patiënt gemeld worden wanneer er een fout is gemaakt en dit moet opgenomen worden in het dossier van de patiënt. Ook heeft de recht inzage in zijn of haar dossier. Zie hiervoor ook de regels met betrekking tot de AVG. Elke zorgaanbieder moet een interne procedure hebben opgesteld en geïmplementeerd hebben waarin is opgenomen hoe een medewerker een voorval kan melden.
Het kwaliteitssyssteem dat je gebruikt moet aan een aantal eisen voldoen: Volg professionele standaarden Houd cliëntendossiers bij en registreer resultaten van behandelingen en ervaringen van cliënten Registreer klachten van cliënten Registreer incidenten Reflecteer periodiek en voer waar nodig wijzigingen door Twijfel je of jouw systeem hieraan voldoet? Laat dan de check uitvoeren door doorKees.