5 tips & tricks om effectief te netwerken

Voor veel ZZP’er is netwerken vaak dé manier om opdrachten binnen te krijgen. Zo maak je bij een netwerk event niet alleen contact met andere (startende) ondernemers en kun je ervaringen uitwisselen, maar spreek je ook met potentiele opdrachtgevers. In dit blog geven wij jou 5 tips om het beste er uit te halen als je een netwerkevent bezoekt.

Wat is netwerken precies?

Belangrijk is om na te gaan wat netwerken precies inhoudt. Eigenlijk is netwerken iets wat iedereen (on)bewust wel dagelijks doet. Netwerken is:

  1. Contacten leggen waar je je voordeel mee kunt doen;
  2. (Professionele) relaties onderhouden;

Alhoewel er vaak meer gefocust wordt op het eerste punt, is het tweede punt net zo belangrijk. Misschien zelfs belangrijker. In een toekomstige blog zullen wij hier meer aandacht aan schenken. Voor nu focussen wij in deze blog op het eerste gedeelte; het maken van nieuwe contacten.

Welke evenementen zijn interessant?

Er worden veel netwerkevenementen georganiseerd, met vele verschillende onderwerpen en doelgroepen. Uiteraard kun je ervoor kiezen om alle netwerkevenementen langs te lopen, maar het is veel effectiever om evenementen te selecteren die passen bij jouw doelstelling als ondernemer. 

Ga naar netwerkevenementen en borrels waar een doelgroep komt die baat heeft bij jouw kennis en vaardigheden. Zo kun je iets toevoegen aan de gesprekken en wellicht jouw diensten aanbieden.

Bereid je voor

Een goede voorbereiding is het halve werk: probeer te achterhalen hoe het netwerkevenement eruit komt te zien en voor welke doelgroep dat evenement is gehouden. Stel op basis hiervan al een korte pitch op, waarin je probeert om zoveel mogelijk over jezelf te vertellen in 1 á 2 minuten.

 

5 Tips and Tricks
Houd tijdens het netwerken de volgende vijf tips in gedachte:

  1. Zorg ervoor dat je goed gekleed bent voor het event waar je naartoe gaat. Ga na of er een dresscode is. Verder is het belangrijk dat je er verzorgd uitziet en fris bent (frisse adem en geen vervelende lichaamsgeur);
  2. Zorg dat je zelfverzekerd bent van je zaak; mensen zijn geneigd om wat sneller en langer te praten met iemand die zelfverzekerd overkomt en verstand heeft van zijn vak. Een “natuurlijke” glimlach kan jou daar al ver mee brengen. Wat vaker lachen helpt dus om een goed gesprek te starten. Het blijft echter belangrijk om authentiek te blijven.;
  3. Noem namen. Ga je een gesprek met iemand aan? Herhaal zijn of haar naam dan even ter bevestiging! Het komt netjes over en de ander weet dan dat je de moeite neemt om naar de ander te luisteren. Ook kan het handig zijn om diegene later te vinden op bijvoorbeeld LinkedIn;
  4. Wissel contactgegevens uit. Zorg ervoor dat je genoeg middelen hebt om contactgegevens uit te wisselen. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan visitekaartjes. Schrijf op de voor- (of achter-)kant van het visitekaartje in het kort op wat je voor de ander kunt betekenen of omgekeerd. Zo heb je ook een aanspreekpunt als je later weer contact opzoekt. Sinds kort is het zelfs mogelijk om elkaar via een QR Code op LinkedIn toe te voegen;
  5. Goed luisteren: het is leuker om over jezelf te praten dan naar een ander te luisteren. Als je goed luistert naar anderen en de juiste vragen durft te stellen, dan zal je merken dat je een betere inschatting kunt maken naar de behoeften van de ander. Hierdoor speel je in op een eventuele vraag naar diensten. Zo zorg je uiteindelijk zelf voor een nieuw (zakelijke) contact.

Deel deze blog