'Big Mac' : verlies niet je alleenrecht op een merk!

Onlangs heeft het Bureau voor Intellectuele Eigendom van Europa (EUIPO) een uitspraak gedaan over het merk “BIG MAC” van McDonald’s. De reden hiervoor is de door Supermac’s gestarte procedure. Supermac’s is een Ierse restaurantketen die graag wil uitbreiden naar Europa. Tot nu toe hield McDonald’s deze uitbreiding tegen en als reactie hierop wilde Supermac’s dat het woordmerk “BIG MAC” van McDonald’s werd ingetrokken. 
 

Grondslag vordering 
Supermac’s is een procedure gestart bij de EUIPO met als vordering het laten intrekken van het woordmerk “BIG MAC” van McDonalds. Supermac’s gaf aan dat McDonald’s niet kon aantonen dat zij gedurende de laatste 5 jaar gebruik hadgemaakt van het merk.

Een merkregistratie kan namelijk aangevochten worden wanneer een bedrijf geen gebruik maakt van een merk. Zo wil het merkregister voorkomen dat namen bezet gehouden worden. 



Verweer McDonald’s 
Het merk “BIG MAC” staat al sinds 1998 in het EUIPO ingeschreven met als eigenaar McDonald’s. McDonald’s wilde dit recht natuurlijk niet verliezen en McDonald’s vond dan ook dat zij kon aantonen dat zij gebruik heeft gemaakt van het merk “BIG MAC” in de afgelopen 5 jaar. Zo liet McDonald’s zien dat het merk zich bevond op posters, verpakkingen, webpagina’s, reclamefolders, brochures en in presentaties van medewerkers. 

 

Beslissing EUIPO
Het EUIPO ging niet mee in deze beredenering en zei dat McDonald’s niet kon aantonen dat zij gebruik hadden gemaakt van het merk in de afgelopen 5 jaar. 

Het merkregister benadrukt dat alleen maar refereren naar een merk op een website, poster of brochure niet voldoende is omdat dit niet de omvang en mate van het gebruik van het merk aantoont. Hierdoor kon McDonald’s niet aantonen dat haar merk gebruik werd en verloor zij de zaak en daarmee haar recht voor het merk “BIG MAC”.
 


Advies
En wat is nu de conclusie? 

Wanneer je als bedrijf wil aantonen dat je gebruik maakt van het door jou geregistreerde merk, zorg er dan voor dat je ook de omvang en mate van gebruik kunt aantonen. In dit geval had McDonald’s het aantal bezoekers van de website kunnen laten zien of het aantal bestellingen van de BIG MAC. Misschien hadden zij dan hun waardevolle merk niet verloren. 
 

Deel deze blog