Blogreeks webwinkels > Deel 2: het herroepingsrecht

Veel koopovereenkomsten vinden tegenwoordig op afstand plaats, bijvoorbeeld bij een aankoop via een webwinkel. Je sluit de overeenkomst dan op afstand, dus zonder dat je naar de winkel hoeft te gaan. 

Een consument die een product koopt op afstand wordt sterk beschermd door de wet. Zo heeft de consument een herroepingsrecht en heb je als verkoper een informatieplicht. 

 

Wat is het herroepingsrecht en hoe werkt het? 

Het herroepingsrecht (ook wel de bedenktijd genoemd) houdt in dat de consument 14 dagen heeft om terug te komen op de koop. De juridische term hiervoor is “de koopovereenkomst ontbinden”. Deze termijn gaat lopen op de dag na de dag waarop de consument het product heeft ontvangen. 

De consument hoeft geen reden op te geven voor het ontbinden van de koopovereenkomst. 

Als je de consument niet inlicht over het retourrecht en het formulier beschikbaar stelt, dan kan de consument zich beroepen op artikel 6:2300 lid 2 BW. De termijn van 14 dagen wordt dan verlengd met de periode dat het heeft geduurd dat de verkoper de consument juist en volledig informeert. De termijn wordt maximaal met 12 maanden verlengd. 

Zo kan het dus voorkomen dat de consument nog een jaar na aankoopdatum de overeenkomst mag ontbinden. 

Na het verstrekken van de informatie gaat de termijn van 14 dagen weer lopen. 

Wanneer is er geen herroepingsrecht? 

  • Producten die je laat maken
  • Producten die snel bederven of een beperkte houdbaarheid hebben
  • Producten die niet geschikt zijn om teruggezonden te worden om gezondheidsbescherming of hygiene en waarvan de verzegeling is verbroken. 

Let op: de verkoper moet de consument alle betalingen terugbetalen, dus ook de verzendkosten! 

Mag de verkoper jou een tegoedbon aanbieden in plaats van je geld?

Nee. Op grond van artikel 6:230r lid 2 BW moet de terugbetaling plaatsvinden met hetzelfde betaalmiddel als waar de consument mee heeft betaald. 

De verkoper mag wel wachten met het terugbetalen totdat het product weer ontvangen is door de verkoper. 

Wie betaald de verzendkosten voor het retourneren?

Deze kosten komen voor rekening van de consument. Let op: dit geldt niet als de verkoper de consument hierover niet heeft geïnformeerd. Dan moet de verkoper de verzendkosten betalen.

Heb jij een webwinkel en weet je niet precies aan welke regels je moet voldoen? Neem dan gerust contact op met één van onze juristen via info@doorkees.nl of laat een berichtje achter in onze chat. 

Deel deze blog