De 9 fases van een merkregistratie

Voordat een merk is geregistreerd zijn er al vele stappen gemaakt en ook na de registratie zijn er nog stappen te zetten. Een merkregistratie doorloopt namelijk 9 fases. In dit blog werken wij deze 9 fases uit.

 

  1. Ontwerp

De eerste fase is de ontwerpfase. Hierin ga je bepalen welk woord of logo je wilt gebruiken voor jouw product of dienst. Als je jouw bedrijfsnaam als woordmerk wilt registreren, dan is het van belang dat de woordelementen uit jouw bedrijfsnaam niet beschrijvend zijn voor de diensten en waren. Ook moet er sprake zijn van onderscheidenheid.

Indien je in de toekomst jouw merk internationaal wilt gebruiken, dan is het verstandig om na te gaan wat de woordelementen in het buitenland betekenen.

 

  1. Screening

Zodra je een lijstje met potentiele namen hebt opgesteld, kun je gaan kijken of de merknaam nog beschikbaar is. Hiervoor kan je in de merkregisters kijken. Het is daarbij ook handig om te kijken of jouw merknaam nog beschikbaar is als domeinnaam.

 

  1. Opheldering

Handelsmerken die het screeningproces overleven, zijn nu klaar voor uitgebreider onderzoek. Doorgaans wordt een uitgebreide zoekopdracht uitgevoerd door een bedrijf dat gespecialiseerd is in handelsmerkonderzoek. Het resulterende onderzoeksrapport wordt door een juridisch adviseur gebruikt om te bepalen of jouw beoogde handelsmerk een goede kans maakt om te worden geregistreerd. Dit soort onderzoek lokaliseert niet alleen identieke handelsmerken in alle klassen van goederen en diensten, maar ook verwarrende soortgelijke merken in klassen die relevant zijn voor uw product, dienst of industrie. Deze vergelijkbare merken kunnen fonetische equivalenten, synoniemen, homoniemen, merken met hetzelfde of een vergelijkbaar voorvoegsel of achtervoegsel.

 

  1. Onderzoek

Handelsmerkonderzoeken worden uitgevoerd om aanvullende informatie te vinden over mogelijk conflicterende handelsmerken die in het onderzoeksrapport worden genoemd. Het meest voorkomende doel van een onderzoek is om te bepalen of de conflicterende, geregistreerde of handelsmerken in het onderzoeksrapport nog steeds actief gebruikt worden.

Wanneer de merken actief gebruikt worden, dan zal de onderzoeksfase ook onthullen of deze merken al dan niet een probleem opleveren als jij jouw gebruikt of registreert.

Het is belangrijk om in dit stadium ook domeinnamen te overwegen om ervoor te zorgen dat deze beschikbaar zijn voor gebruik. Het resultaat van de onderzoeksfase is een verzameling van alle benodigde informatie die nodig is om een ​​geïnformeerde mening te vormen over de beschikbaarheid van jouw handelsmerk.

  1. Advies

Het is de taak van een ervaren jurist om, met behulp van de onderzoeksrapporten, een ​​oordeel te geven over de beschikbaarheid van jouw handelsmerk voor gebruik en registratie. Het resultaat van de adviesfase is een beslissing of jouw voorgestelde handelsmerk veilig kan worden gebruikt en een beoordeling van de bijbehorende risico's. Op basis van dit advies kan je al dan niet besluiten door te gaan naar de volgende fase.

 

  1. Registreren

Deze fase omvat het indienen van de merkregistratie bij het BOIP of EUIPO. Je kan er in dat geval voor kiezen om een woordmerk of een beeldmerk te registreren. Het BOIP of EUIPO zal onderzoeken of het merk voldoende onderscheidend en niet beschrijvend is.

Indien het BOIP of EUIPO het merk goedkeurt dan zal deze worden ingeschreven en gaat de oppositietermijn in. Gedurende de oppositietermijn kunnen bedrijven met een ouder merk een oppositieprocedure starten, indien zij van mening zijn dat jouw merk een inbreuk maakt op het oudere merk. Meestal zal het bedrijf met het oudere merk eerst proberen buitengerechtelijk de zaak te schikken, maar mocht dit niet succesvol zijn dan kan er een oppositieprocedure worden gestart.
Indien er geen oppositieprocedures tegen jouw merk worden gestart, dan zal jouw merk na twee of 3 maanden (afhankelijk of je jouw merk bij het Boip of EUIPO hebt aangevraagd) succesvol worden ingeschreven.

 

  1. Bescherming

Deze fase heeft als doel de waarde van jouw merk te beschermen, te behouden en te verbeteren. De meeste juristen die gespecialiseerd zijn in intellectueel eigendomsrecht gebruiken speciale software waarmee merken worden gesignaleerd die mogelijk inbreuk maken op jouw merk.

Het is van belang dat goed in de gaten gehouden wordt of er nieuwe merken worden geregistreerd die een inbreuk maken op jouw merk. Indien je dit niet in de gaten houdt, dan kan een nieuw merk meeliften op jouw succes en verliest jouw merk zijn waarde.

 

  1. Onderhoud

 Met goed onderhoud kunnen merkrechten eeuwig duren - in tegenstelling tot het auteursrecht en patentrechten. Merkrechten zijn echter afhankelijk van het voortgezette gebruik van het merk. Je moet altijd kunnen aantonen dat het merk nog steeds in de handel wordt gebruikt in verband met alle of sommige van de goederen en diensten die in de oorspronkelijke registratie zijn gespecificeerd. Daarnaast moet je jouw merkregistratie iedere 10 jaar verlengen. Vanaf zes maanden voor de vervaldatum van jouw registratie kan je jouw merkregistratie verlengen voor nogmaals tien jaar.

 

  1. Commercieel gebruik

Zodra jouw handelsmerk bekend is, kunnen stappen worden ondernomen om te profiteren van de populariteit. Een veel voorkomende weg is via licentieprogramma's. Bij deze programma's wordt jouw handelsmerk, handelsnaam of logo gebruikt op goederen die geen verband houden met jouw oorspronkelijke product. Dit type merchandise kan items omvatten zoals kleding, speelgoed, voedselverpakkingen, verzamelobjecten (zoals mokken of sleutelhangers) en publicaties. Het voordeel van commerciële exploitatie is dat je hiermee het meeste uit jouw investering in jouw merk kunt halen en kunt profiteren van de populariteit en zichtbaarheid.

 

Mocht je gedurende deze 9 fases wel wat hulp kunnen gebruiken, neem dan gerust contact met ons op.

Deel deze blog