Hoe krijg je meer klanten?

Als starter, maar ook als ondernemer, wil je graag dat jouw onderneming groeit. Om te kunnen groeien heb je meer klanten of meer omzet nodig. In dit blog gaan we in op de vraag: hoe kom je aan meer klanten? 

Er zijn verschillende manieren waarop jij ervoor kan zorgen dat jouw klantenbestand zal worden uitgebreid. 

 

    1. Gericht te werk

Ga in eerste instantie kijken wie jouw voornaamste doelgroep is, in welke branche ben je werkzaam en voor welke opdrachtgevers of klanten zijn jouw producten of diensten interessant. Als je dit weet kun je deze opdrachtgevers of klanten zelf benaderen, maar je kunt ook gebruikmaken van een tussenpersoon of een inhuurmarktplaats. Een voorbeeld van een website die vraag en aanbod van diensten samenbrengt is “Werkspot”. Kijk ook eens op “inhuurkaart.nl” waar je kunt zoeken naar de marktplaatsen binnen jouw sector.

 

  1. Naamsbekendheid

Het is van belang dat jouw bedrijfsnaam bekend wordt onder jouw doelgroep. Dit kan natuurlijk door middel van mond-op-mondreclame, maar dit kan lang duren. Om sneller te zorgen voor meer bekendheid is een goede website met duidelijk informatie over de diensten en producten die jouw onderneming levert essentieel. Hiermee kun je bijvoorbeeld marketing inzetten zoals betaling voor vindbaarheid in Google.

Ook belangrijk is het samenstellen van een huisstijl met een mooi logo. Dit kan ervoor zorgen dat jouw onderneming opvalt. Zodra je dit afdrukt op visitekaartjes, dan kan je ook naar netwerkevenementen gaan en jouw visitekaartjes uitdelen. Op deze manier kun je niet alleen potentiële klanten ontmoeten, maar je zorgt ook direct voor meer naamsbekendheid.

Ook offline kun je zorgen voor meer naamsbekendheid; denk bijvoorbeeld aan een advertentie in een lokale of nationale krant.

 

  1. Social Media

Bijna iedereen zit tegenwoordig op social media. Hier kun jij als ondernemer handig gebruik van maken. Zorg dat jouw onderneming een groot bereik heeft op social media. Jouw volgers zullen de berichten mogelijk liken of delen, waardoor jouw bericht een veel groter bereik krijgt. Bedenk ook op welk social media platform jij jouw berichten plaatst, aangezien het ene platform meer gericht is op de consument en het andere platform zich meer op ondernemers richt.  

Mocht jouw onderneming zich vooral richten op consumenten, dan is het handig om gebruik te maken van de mogelijkheid om te adverteren op een van deze social media platforms. Bij verschillende platforms kun jij aangeven wat jouw doel is qua bereik en kun je aangeven in welke regio jouw advertentie te zien is. Door regelmatig zichtbaar te zijn op de platforms van jouw potentiële klanten kun je ervoor zorgen dat een potentiële klant ook daadwerkelijk jouw klant wordt. 

 

  1. Overtuigen van potentiële klanten

Wanneer je eenmaal een potentiële klant hebt gevonden, dan is het van belang om jouw bedrijf en jouw diensten of producten goed te presenteren. Zorg dat je de klant kan overtuigen door duidelijk uit te leggen wat jij de klant kunt bieden en wat de meerwaarde van jullie samenwerking zou zijn.

Vraag ook om referenties van eerdere klanten of opdrachtgevers. Deze referenties kun je bijvoorbeeld, na toestemming van de klant of opdrachtgever, op jouw website plaatsen. Mocht je vaak producten of diensten ontwerpen voor klanten, dan kun je dit ook gebruiken in jouw reclame-uitingen (mits jouw klanten hier akkoord voor hebben gegeven!).  

 

  1. Leer van afwijzingen

Het kan voorkomen dat je wordt afgewezen. Dit is natuurlijk erg vervelend, maar vraag in dat geval om de reden van de afwijzing. Het kan zijn dat een ander bedrijf meer gespecialiseerd is, maar het kan ook zijn dat jouw prijs te hoog ligt. Wellicht kun je hierop in het vervolg beter inspelen.

 

  1. Conclusie

Tegenwoordig zijn er genoeg mogelijkheden om te zorgen voor meer klanten. Maak gebruik van de onlinemogelijkheden maar vergeet ook het “ouderwetse” netwerken niet. Een goed netwerk is voor een ondernemer essentieel.  

Toch nog vragen over dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op.   

Deel deze blog