Hoge boetes voor het verzenden van e-mail marketing

Voor een ondernemer van deze tijd is online marketing niet meer weg te denken. Steeds worden nieuwe manieren gezocht om online nieuwe klanten te werven. Een veel gebruikte methode daarbij is het versturen van een e-mail aan grote groepen mensen en ondernemingen, vaak adressenbestanden die gekocht zijn bij een daarin gespecialiseerde partij.

In dit blog leg ik uit wat de regels zijn die hieraan verbonden zijn en dat het niet volgen van deze regels tot hoge boetes kan leiden. Zo is er in 2013 een boete van maar liefst € 810.000 opgelegd aan een bedrijf dat spammails had verstuurd, zonder dat de daarvoor vereiste toestemming was verkregen. 

Toestemming is noodzakelijk

In Nederland is de Telecomunicatiewet van toepassing. In artikel 11.7 van deze wet is opgenomen dat een e-mailadres alleen voor e-mailmarketing gebruikt mag worden wanneer de gebruiker van het e-mailadres hier voorafgaande toestemming voor heeft gegeven. Het gebruik maken van op internet opgezochte e-mailadressen van potentiele klanten of van een gekocht e-mailadressenbestand is dus niet toegestaan.

Voor de toestemming geldt dat de ontvanger deze zelf gegeven moet hebben, dat deze toestemming gegeven is voor het ontvangen van berichten met een bepaalde inhoud (bijvoorbeeld marketing) en dat de ontvanger voor het geven van deze toestemming goed geïnformeerd is over de soort berichten die hij of zij kan verwachten. Het moet de ontvanger duidelijk zijn waarvoor hij of zij precies toestemming geeft.

 

De toestemming moet aangetoond kunnen worden

De gebruiker moet niet alleen toestemming geven voor het gebruik van zijn of haar e-mailadres, je moet deze toestemming ook nog eens kunnen aantonen. De door de gebruiker gegeven toestemming moet dus op een zodanige manier opgeslagen worden zodat je later kunt aantonen wanneer en hoe deze toestemming is gegeven.

 

De mogelijkheid om uit te schrijven moet altijd geboden worden

De derde regel is dat de gebruiker van het e-mailadres altijd de mogelijkheid geboden moet worden om zich te kunnen uitschrijven.

 

De gegevens van de verzender moeten genoemd worden

In de e-mail moet je duidelijk aangeven wie je bent en waar je gevestigd bent. Een actueel postadres of telefoonnummer moet genoemd worden, zodat de ontvanger kan aangeven dat hij of zij dergelijke e-mails niet meer wil ontvangen.

 

De ontvanger is al klant

Er is sprake van een uitzondering wanneer de ontvanger al klant is, of wanneer de ontvanger het e-mailadres invult bij het plaatsen van een bestelling op jouw website. In dat geval mag de deze klant e-mails sturen over vergelijkbare producten en diensten. Maar let op, ook hierbij moet je jouw klant de mogelijkheid hebben geboden om aan te geven dat hij of zij dergelijke e-mails niet wenst te ontvangen. Daarnaast is het verplicht bij iedere e-mail de klant de mogelijkheid aan te bieden om zich uit te schrijven voor deze e-mails.

 

Heb je vragen over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op. 

 

Deel deze blog