Retourzending naar jouw webwinkel? Houd je aan de regels!

Volgens een zeer recent onderzoek van de Consumentenbond houdt meer dan de helft van alle Nederlandse webwinkels zich niet aan de wettelijke regels die gelden na het retour sturen van een aankoop.

Controle

De Consumentenbond heeft ruim tweehonderd webwinkels gecontroleerd. Zij werden getest door middel van drie bestellingen die, binnen de wettelijke bedenktijd van veertien dagen, teruggestuurd werden. Maar liefst 57 procent van de onderzochte webwinkels stortte het aankoopbedrag van minstens één van de bestellingen te laat terug of maakte andere fouten. Er waren zelfs veertien webwinkels bij die zich bij álle drie de retourzendingen niet aan de voorschriften hielden. Overigens: webwinkels die aangesloten zijn bij Thuiswinkel Waarborg of Webshop Keurmerk blijken zich niet beter aan de regels te houden en betaalden net zo vaak te laat terug als webwinkels zonder keurmerk. De Consumentenbond heeft een lijst gepubliceerd met daarop de namen van de geteste webwinkels en de bijbehorende resultaten. (bron: Nu.nl)

Onwetendheid

Bij doorKees vermoeden wij dat het overtreden van de retourregels niet altijd bewust gebeurt. Vaak zijn dit soort fouten een gevolg van gebrek aan de juiste kennis. Helaas kunnen hierdoor wel veel problemen ontstaan. Laat je daarom goed informeren over alle eisen waaraan jouw webwinkel moet voldoen, je kunt hiervoor natuurlijk terecht bij doorKees. En mocht er nu toch nog een geschil met een klant ontstaan: ook hiervoor ben je bij doorKees aan het juiste adres. Wij staan jou graag bij met (juridisch) advies en eventuele vervolgstappen.

Vragen, meer weten?

Heb je vragen over dit onderwerp? Neem dan contact op met doorKees.

Lees ook mijn blog van 20 mei nog eens over de vernieuwde regelgeving voor webwinkels. Hierin ook handige tips om problemen met je webwinkel te voorkomen.

Deel deze blog