Voorkom boetes met tips voor eigenaren webwinkels

Heb je een webwinkel en bestellen consumenten producten in jouw webwinkel? Houd dan rekening met de nieuwe verplichtingen die gelden door recente wijzigingen in het consumentenrecht.

Door de nieuwe wetgeving moet jij jouw klant beter informeren en heeft jouw klant meer mogelijkheden om zijn bestelde product terug te sturen.

Wat moet je doen?

Hieronder volgen de belangrijkste wijzigingen die je in jouw webwinkel moet doorvoeren:

  • Je moet uitgebreide informatie te geven over de bedenktijd en de voorwaarden daarvan;  
  • Je moet een formulier beschikbaar stellen voor klanten die gebruik willen maken van de bedenktijd;
  • Je moet de klant informeren dat hij moet betalen voor het terugsturen van het product als hij gebruik maakt van de bedenktijd;
  • de totale prijs van het product of dienst moet inclusief de btw en afleveringskosten vermeld worden;
  • Je moet aangeven dat je de prijs van het product terugbetaalt als de consument gebruik maakt van zijn ontbindingsrecht;
  • Op de website moet een duidelijke link naar de algemene voorwaarden te staan. De klant moet voordat hij zijn bestelling plaatst of voordat hij het digitale registratieformulier instuurt, aanklikken dat hij akkoord gaat met de algemene voorwaarden. Let erop dat jouw algemene voorwaarden aangepast zijn aan de actuele wetgeving!

En wat als je dit niet doet?

Als je niet op tijd actie onderneemt, kan dat nadelige gevolgen hebben. De gevolgen op een rijtje:

  • Extra vracht- en leveringskosten en de kosten voor het terugzenden van de goederen komen voor rekening van de webwinkelier, wanneer de klant hierover vooraf niet of onvoldoende is geïnformeerd;
  • De klant is niet verplicht de kosten voor deels uitgevoerde diensten te betalen wanneer hij onvoldoende is geïnformeerd over zijn herroepingsrecht;
  • Bij het niet verstrekken van het modelformulier voor herroeping kan de bedenktijd van de consument oplopen tot maar liefst 12 maanden;
  • De klant is niet aan de overeenkomst gebonden wanneer de webwinkelier de klant er onvoldoende op heeft gewezen dat zijn bestelling een betaalverplichting inhoudt.
  • Ook kunnen er fikse boetes opgelegd worden aan webwinkeliers die zich niet aan de regels houden.

Heb jij een webwinkel en wil je hulp bij het doorvoeren van de benodigde wijzigingen of heb je een vraag over de nieuwe wetgeving? Stuur een bericht via het contactformulier of bel mij op (085) 40131700.

Deel deze blog