Er zijn een aantal gevallen waarbij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (hierna: BOIP) een merkaanvraag moet weigeren. In dat geval is er geen merkbescherming en je ontvangt de betaalde kosten niet terug.


De twee meestvoorkomende redenen voor een merkweigering zijn: 

1.    Het merk is beschrijvend; 
2.    Het merk mist onderscheidend vermogen. 


Het merk is beschrijvend 
Een merk is beschrijvend als het bestaat uit een woord dat het product of de dienst beschrijft, of kenmerken daarvan, of wanneer het merk het product of de dienst aanprijst. 

Een merk kan ook beschrijvend zijn wanneer het een simpel beeld geeft van het product of van de dienst. Als er bijvoorbeeld een merk wordt aangevraagd voor ‘fietsen’, dan zal ‘Supersnel’ of ‘Fiets’ worden geweigerd. 


Het merk mist onderscheidend vermogen 
Een merk mist onderscheidend vermogen als het merk niet onderscheiden kan worden van andere ondernemingen. Simpel gezegd: de gemiddelde consument kan het niet merk niet koppelen aan een bepaalde onderneming. Dit wordt bepaald aan de hand van de relatie tot de producten en diensten waarvoor een merk is aangevraagd. Een voorbeeld hiervan is Apple. Apple is als merknaam en als logo niet onderscheidend voor voedings- of drinkwaren, maar het is daarentegen wel onderscheidend voor elektronica. 

Veel beschrijvende merken missen vaak ook het onderscheidende vermogen. Vaak wordt geprobeerd om een beschrijvend merk onderscheidend te maken door het toevoegen van bijvoorbeeld een afkorting, een teken, een symbool of een kleur. 

Hieronder leggen wij uit hoe je kunt zorgen dat een merk wel voldoende onderscheidend vermogen heeft. 

Hoe krijg ik mijn merk wel opvallend genoeg? 
Het is dus belangrijk dat jouw merk niet beschrijvend is, maar juist voldoende onderscheidend vermogen bezit. Dit kan bijvoorbeeld door het gebruik van een fantasienaam. Een fantasienaam is een woord dat is verzonnen en dus geen duidelijke betekenis heeft. Het voordeel hiervan is dat het woord op zichzelf staat en dus niet direct is gerelateerd aan het product of dienst. 

Naast een fantasiewoord kun je ook kiezen voor een samengesteld woord of een combinatie van woorden. Bekende merken die hier gebruik van hebben gemaakt zijn ‘Microsoft’ en ‘Netflix’. 

Ook het gebruik van een metafoor kan zorgen voor een niet-beschrijvend merk. Hierdoor kun je een uniek en gedenkwaardig merk creëren. 

Over het algemeen valt aan te raden om beschrijvende termen in het geheel te vermijden. 

Een tip kan ook zijn om het merk ‘origineler’ te maken door het gebruik van beeldelementen. In dit geval zal er geen woordmerk geregistreerd worden, maar een beeldmerk met woordelementen. Je kunt dan het onderscheidend vermogen creëren door gebruik van kleuren, figuren, plaatjes, etc. Het is dan wel van belang dat er voldoende creativiteit wordt gebruikt. Het bijvoorbeeld enkel plaatsen van een cirkel om het woordmerk, geeft niet gelijk voldoende onderscheidend vermogen. 

Onze tip is om creatief te zijn. Denk “out of the box”, daardoor gaat jouw merk opvallen ten opzichte van de overige merken! 

Tip
Op dit moment kun je bij BOIP nu 75% van de aanvraagkosten terugkrijgen van een merkaanvraag.

Wil je je merk laten registeren, maar zijn er hier nog onduidelijkheden over? Neem dan vooral contact met ons op. Wij helpen je graag verder met het registeren van jouw merk!