Waar moet je op letten bij het opstellen van een digitale factuur?

Wat staat er op de factuur?

Voordat we kunnen bespreken waarom het handiger is om de facturatie digitaal te doen, moeten we zeker weten wat we op een factuur moeten zetten. Voor zowel digitale als fysieke facturen gelden dezelfde regels. Dit is wat je sowieso op de factuur moet hebben staan:

  • Je volledige naam, en ook die van de afnemer.
  • Je volledige adres, en ook die van de afnemer.
  • Je BTW-identificatienummer.
  • Als je bij de KVK ingeschreven bent noteer je ook je KVK nummer.
  • De datum waarop de factuur is opgestuurd naar de klant.
  • Een factuurnummer, gebruik altijd opvolgende nummers voor je facturen. Dit maakt het voor jou makkelijker om alles terug te vinden, en makkelijker voor de belastingdienst om alles te verwerken. Je mag elk factuurnummer maar een keer gebruiken.
  • Wat voor diensten er precies zijn geleverd. Noteer hier specifiek wat er is uitgevoerd. Denk bijvoorbeeld aan: Tuin van 50m2 opgehoogd met 30cm of bijvoorbeeld: 5 uur puin ruimen.
  • De datum waarop de diensten zijn geleverd, of de datum van een vooruitbetaling.
  • Het bedrag dat in rekening wordt gebracht, exclusief BTW. Als je meerdere diensten levert met een verschillend BTW tarief, vermeld deze bedragen dan apart.
  • De BTW tarieven per bedrag.
  • De bedragen inclusief BTW, ook bekend als btw-bedrag.

Er zijn ook situaties waar je een andere opstelling gebruikt voor facturen, bijvoorbeeld bij een factuur van minder dan €100,-. Hiervoor kun je de regels vinden door te kijken op https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/administratie_bijhouden/facturen_maken/factuureisen/aangepaste_regels_facturen/aangepaste_regels_voor_facturen.

 

Waarom digitaal factureren?

Al deze regels kun je verwerken op papier, je hebt dan een fysieke factuur waarvan je een kopie kunt opsturen naar degene die de factuur moet betalen. Dit zorgt voor onnodig papierwerk, wat makkelijk te voorkomen is. Digitale facturen brengen een paar voordelen met zich mee, namelijk:

  • Geen papieren die je kunt kwijtraken.
  • Het opstellen en verzenden van de facturen gaat razendsnel, al dan niet automatisch.
  • Digitale facturen zijn goedkoper voor ondernemer en klant.
  • Alle facturen zijn gemakkelijk op te slaan en mee te verhuizen indien nodig.
  • Menselijke rekenfouten worden niet meer gemaakt.
  • Wanbetalers kunnen niet meer aangeven dat ze niets hebben ontvangen. Er is namelijk altijd een kopie in jouw 'verzonden' folder terug te vinden met tijd en datum van verzenden.

 

Mocht je vragen hebben over dit onderwerp, aarzel dan niet om contact op te nemen via het contactformulier of door te bellen naar (085) 40131700.

 

 

 

Deel deze blog